Monday, April 26, 2010

jangan menilai buku dari luaran

ni la manusia, suka menilai buku dari luaran, bukan saya nak cakap apa la, saya nak cakap dari pengalaman saya yang dah hidup selama 20 tahun ni ha, (hehe cam lame je).. saya cakap berdasarkan pengalaman yang saya lihat mahupun yang terkena diri sendiri, manusia lebih suka menilai dari luaran, mereka lebih suka pandang dari luaran dari pandang dari sudut jauh, mana ada pokok akan bergoyang kalau tak disebabkan oleh angin betul tak? so jangan la pandang sebelah pihak je, jangan suka tunding jari kat sebelah pihak, lagi2 kalau yang tak tahu cerita sebenar, tak payah la tunjik hebat nak main teka je apa yang jadi, mintak maaf la kalau terkasar bahasa, tapi benda ni kalau diniarkan boleh jadi isu panas tau tak?, pernah  tak orang pikir apa perasaan kau orang bila kau orang dituduh tanpa sebab? yang muka baik sikit je dicop "ayu"! yang muka jahat sikit dicop "pesalah"! pernah kau orang selami hati dia orang? pernah kau orang pikir secara mendalam dan bukan hanya pikir mengunakan logik akal fikiran je? kau orang kena try selami hati dia orang baru kau orang rase apa yang mereka rasa, jangancepat melatah dengan perwatakan seseorang, mahupun muka ataupun cara mereka berkomunikasi, cuba dekati dan berkawan dengan mereka,


p/s tak semua muka yang ayu tu ayu oke (cakap berdasarkan pengalaman dan pendapat, tak terima tak apa)

No comments:

Post a Comment

Meh celoteh, jangan cakap belakang, tak baik