Sunday, July 11, 2010

super woman

kali ni, aku nak cerita pasal nenek aku yang baru je jadi arwah pada 12/07/2010, nenek kembali kerahmahtulallah lebih kurang pada jam 2.20 pagi, petang kejadian mak aku call, mak cakap nenek masuk hospital, nenek ceret beret dan muntah-muntah, busu yang hantar nenek pergi hospital, nenek kat hospital kulai, mak cakap nenek da tak buka mata, nenek tanak makan, tanak minum, siang tu mak yang jaga nenek, bila malam tukar dengan mak andak, bila malam menjelma, mak dapat call dari busu, busu cakap, datang hospital sekarang, sebab nenek dah sesak nafas, mak ape lagi bergegasla kehospital jam 1 pagi, mak andak yang call busu sebab mak andak tak sedap hati, sampai dekat hospital mak cakap nenek da dibawa ke unit rawatan rapi, tak lame kemudian mak, mak andak, busu dan cik amit mengadap nenek, mak cakap nenek dah lain, dengan hembusan yang sangat tenang, nenek kembali kerahmahtullah, yang sempat ada disisi nenek pada masa itu, mak, mak andak, busu dan cik amit. mak cakap, muka nenek tenang je masa menghembuskan nafas terakhir.
malam tu aku lepak sampai pukul 1.30 pagi sebab selesaikan masalah, lepas aku borak dengan zana sampai pukul 3 pagi, aku tidur dengan tanpa ada perasaan apa-apa. awal pagi aku bangun aku capai telefon, aku nampak ada mesej dari mak, mak cakap nenek dah tak ada, dalam keadaan mamai, aku tersentap, aku rasa macam tak percaya gila lah, dalam kepala otak aku ni satu je, aku nak balik, aku nak mengadap muka nenek, aku nak cium pipi dia, aku nak lihat untuk kali terakhir, last aku jumpa nenek masa aku cuti li nak naek sem5, tu pun sekejap je, kalau aku tahu itu kali terakhir aku jumpa dia, aku nak peluk cium dia, sumpah aku sayang gila kat dia, 

nenek merupakan wanita yang sangat tabah, kuat, cekal, nenek tak pernah mengalah, nenek hidup bersendirian sejak 10 ahun lepas, nenek ni comel, suka buat gelagat comel, nenek garang pada anak die je, pada cucu ta, nenek ni peyanyang, bila nenek dah meninggal, sapa nak jaga kucing nenek yang comel-comel tu? sapa nak jaga umah nenek yang besar tu, sapa nak halau monyet bila monyet datang umah nenek? sapa nak masak kan aku bila kau nak makan kat kampung,  sapa nak kopekkan durian bila aku nak makan durian? sapa nak kutipkan rambutan untuk aku nanti, hmm... banyak benda yang kan hilang bila nenek dah tak ada, sapa nak gantikan tempat nenek kat hati aku? tak ada seorang yang boleh ganti tempat nenek, dengan kesempatan yang ada ni aku nak cakap kat nenek aku, aku sayang gila kat nenek, nenek role model aku, insyallah dengan iringan doa kau redha pemergian nenek, walaupun aku tak sempat tatap wajah nenek buat kali terakhir, nenek akan sentiasa ada dalam ingatan aku, biar jauh dimata nek, tapi dekat dihati.. insyaallah...........

al-fatihah



No comments:

Post a Comment

Meh celoteh, jangan cakap belakang, tak baik